کد مطلب:148623 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

نگاهی به نهضت امام حسین از زاویه ی مسأله ی مهم دفاع
یكی از مسائلی كه می توان در مورد انگیزه ی قیام امام حسین علیه السلام مطرح كرد، آن هم یكی از شاخه های نهی از منكر است، «مسأله دفاع» می باشد. مسأله دفاع یك مسأله فطری و عمومی است كه در میان همه ی موجودات وجود دارد. مثلا كره ی زمین در برابر سنگهای آسمانی، در اطراف خود سپر دفاعی دارد. در بدن انسان، گلبولهای سفیدی كه در خون شناورند، ارتش بدن هستند و از بدن در برابر دشمن (میكربها) دفاع می كنند. شاخ و زهر در حیوانات، یك نوع وسیله ی دفاعی آنها است تا بتوانند در برابر دشمن، به حیات خود ادامه دهند، و...

مسأله دفاع میان انسانها از قدیم و ندیم وجود داشته است، خواه خداپرست باشند و یا منكر مذهب باشند.

مثلا مردم چین در قرون گذشته، برای دفاع از خود، در برابر هجوم


مغولان، دیوار چین را ساختند كه طول این دیوار 3000 كیلومتر، ارتفاع 15 متر و عرض آن 9 متر است. [1] .

مردم ویتنام در زمان ما در برابر هجوم آمریكا، تونلی در عمق زمین به عنوان پناهگاه ساخته اند كه طول آن 200 كیلومتر است. در میان آن، همه ی وسایل زندگی از بیمارستان، رستوران و... وجود دارد.

بنابراین در میان هر موجود و هر ملت و قومی، مسأله ی دفاع و وسایل دفاعی وجود دارد. این مسأله در اسلام، در سطح بسیار وسیع و عمیق مطرح شده است. در قرآن مجید آیات متعدد در این رابطه ذكر شده، از آن جمله در آیه 40 حج می خوانیم:

و لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذكر فیها اسم الله كثیرا؛ و اگر خداوند بعضی از انسانها را به وسیله ی بعضی دیگر از آنها دفع نكند، دیرها، صومعه ها، معابد یهود و نصاری و مساجدی كه نام خدا در آن بسیار برده می شود، ویران می گردد.

بر همین اساس دفاع از جان و مال و ناموس واجب است، اینك می گوییم مهمتر از جان و مال و ناموس، كه محور حفظ جان و مال و ناموس و همه ی ارزشها است، دین خدا است، و در عصر حكومت


یزید، دین ناب اسلام، ملعبه ی دست پلید او قرار گرفته بود، و او به نام رهبر اسلام، برای نابودی اسلام ناب می كوشید، و مفاسد جاهلیت را جایگزین ارزشهای اسلام می كرد. در چنین شرایطی آیا نباید از حریم اسلام دفاع كرد؟ اسلامی كه هزاران شهید داده و در راه آن، بسیاری از مردان خدا رنجها و زحمتها كشیده اند و پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام شب و روز برای پایه گذاری و حفظ آن تلاشها و زحمت های طاقت فرسا كشیده اند.

امام حسین علیه السلام به عنوان دفاع از حریم اسلام، در برابر ضربه ها و هجومهای وحشیانه ی بنی امیه و یزید و مزدورانش، قیام كرد و با خون خود و عزیزانش، باغ اسلام را آبیاری نمود و از آسیبهای طوفان سیاه بنی امیه حفظ كرد.


[1] المنجد في الاعلام، واژه ي حائط.